úterý 9. května 2017

Tillandsie

Na tenhle článek jsem se těšila. Já o těch kytkách totiž děsně ráda mluvím. :))


Tilandsie, Tillandsia, nebo rozkošným českým názvem Kykatky (♥)

Jsou rostlinky, které mě okouzlily na první pohled. Nikdy jsem k pěstitelství neměla moc blízko, ale s prvním nákupem Tillandsie jsem zjistila, že tohle bude to pravé. A že to může být úžasně krásné.

Už od pohledu je jasné, že je s těmahle rostlinkama něco "špatně". Patří mezi air plants- nepotřebují k růstu kořeny. Výživu získává Kykatka z okolního prostředí a pomocí malých bílých šupinek na listech je přijímá ze vzduchu.
Pokud někdo zajásal, že květina, která nepotřebuje péči, je přesně pro něj- až tak úplně to neplatí. :)
Kytičky je potřeba pravidelně rosit, nebo několik hodin týdně "koupat". Já volím variantu spreje, podle teploty a druhu květiny jednou až dvakrát denně. Strašně mě to baví. Tillandsii vždy podržím v ruce a z různých stran jemně rosím, dívám se, jak vlhkostí chytá barvu a rozjasňuje se.


Rostou hodně pomalu, ale zato je každý centimetr listu malý zázrak. 
Ahoj, koukni, já rostu, protože se mi u tebe daří.

U každé další u mě nastává dilema, do čeho květinu zavěsit. Daří se jim totiž téměř ve všem, omezeni jste tedy jenom vlastní fantasií. 



Aerárium je úžasně vděčná pěstitelská pomůcka pro tyhle drobečky. Zajišťuje přirozenou vlhkost, kapičky vody na stěnách se můžou odpařovat i průběžně během dne. Navíc je kytička chráněná před okolním... vším :) Pořídíte je dnes už skoro v každém designovém obchůdku nebo galanterii.




Moje Medusae brzo nádobku přerostla. Při výběru nového "hnízdečka" jsem se inspirovala u úžasné Zahrady na niti a to konkrétně tady. Nápad je to parádní, ale chudý student musí volit kopírovací variantu O:)
Byla jsem nadšená, jak se tillandsie zabydlela, pomohla jsem jí jen ze začátku velmi opatrným usazením do jehlanu. Od té doby se plazí, obtáčí a řekla bych, že jí to docela sluší.

Mušličkový "košíček" byl hodně spontánní nápad. Potřebovala jsem kykatku přichytit jenom zespodu, tenhle druh totiž při správném růstu rozevře listy a zčervená. Na to ale potřebuje prostor. Nakonec to vyřešil košíček z drátku a přichycení ze dvou stran. Aby nepůsobil tak diletantsky, ozdobila jsem ho drobnými kamínky a mušličkami.



Jestli jsem někoho inspirovala, na tillandsie málo kdy narazím v obchodě, ale mám skvělé zkušennosti s tímto e-shopem. Pána jsem potkala na letošní Flóře a byl prima. :)

PS: Přikládám akvarel, který jsem si mohla namalovat ku slavnostní příležitosti tohoto článku. Hehe.         Třeba pro inspiraci?

8 komentářů:

  1. Zajímavý kytičky! A mám otázku ryze praktickou: co tak dělá člověk s tillandsií,když potřebuje na týden odjet? Bere ji s sebou, nebo ji pořádně vykoupe a ona pak vydrží?

    OdpovědětVymazat
  2. Týden je úplně v pohodě. Před odjezdem bych je nechala nasáknout pár hodin vodou a strach bych o ně neměla. :) Nebo když je možnost dát je před léto ven, zvládnou být úplně samostatné a stačí je kontrolovat tak jednou za měsíc.
    To moje rosení 2x denně je spíš z lásky, než že by se neobešly :D

    OdpovědětVymazat
  3. Teda, tak jsem to tu trochu vice prozkoumala a chvalim. Nejen tyto rostlinky zive, ale i ty na papire, akvarelove. Nadherne!!! Nevim, zda dokazu potesit a trefit se do vkusu, pokud se domluvime na te vymene /viz. mail/:-). Snad ano:-). M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu, ale mluvíte mi z duše :)) o mě se bát nemusíte, určitě vymyslíte něco parádního. Ale jak se mám trefit do vkusu já vám, když máte všechno tak čisté a stylové.. to bude asi napínavé! :D

      Vymazat
  4. Ty jsou... Ale já se jim pořád vyhýbám, bojím se, že je zahubím a bude mi to líto.
    Jenže vypadají fakt skvostně :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V tom vám teda rozumím, děsím se dne, kdy se jim přestane dařit. Ale myslím, že se dá dobře poznat, co se jim zrovna nelíbí.
      Určitě by jim to u vás slušelo :))

      Vymazat
  5. Jo, poznal jsem, že je tilandsie spálená sluncem, jen už jí to nebylo nic platné:-)
    https://tillandsia.fancon.cz/

    OdpovědětVymazat